Finnmarkstur 2011

3.7.2011

Endelig er vi på langtur igjen. Etter en vellykket og koselig spilling hos Magny og Ole Martin Almeli ( OMA ) på lørdag er vi på veien.Startet fra Sagmoen kl 03.10 i natt, kjørte til Bjøråa nord for Koppang hvor vi parkerte kl. 0530. Opp kl 10.30 og turen går videre mot Stjørdal i første omgang. Her skal vi treffe mitt søskenbarn Vidar Storengen, som har lovet nytrukket fisk til middag, blir spennende å se. Står nå en plass i Østerdalen, og vi vil lage en quiz til dere. Dette vil vi gjøre på hele turen og det blir selvsagt trukket ut premie til dere som svarer riktig på mail. Vinneren blir opplyst her på reisebrevet.Nå skal vi ut å ta bilde og dagens spørsmål er: Hvor er dette? Svar sendes til : ronny@hero-duo.com

Vidar hadde nydelig nytrukket ørret og rør ja, dæven nå er vi mette. Tusen takk. Bare ett problem gjenstår, ladelampa lyser!!!!!! Ut å skru dynamo og bytte børster, f.... Alltid noe når vi skal på langtur.

4.7.2011

I dag har vi tatt turen til Stjørdal for å fikse dynamoen til bobilen. Kontaktet vår kjære venn NAF nok engang, sjåføren der tok noen tlf og da skjer ting. Først på Mekonomen, der tar Leif Anders noen raske tlf og vips er mekaniker kompisen hans igang med å skru.Benth Roger Haugan bygger opp ett verksted her i Hognesaunveien 1 7500 Stjørdal.Har dere problemer med bilen noen gang da dere er i nærheten her, kan dere ringe Benth Roger på 92631133, så kanskje han kan hjelpe dere.Glad ikke jeg skal skru ut denne dynamoen, den sitter vanskelig til den.Venter nå på svar om denne dynamoen finnes i nærheten eller vi må bestille fra Trondheim.X fingra for oss.Jøss nå kl 11.50 kom jammen Benth Roger hit med ferske wienerbrød, snakk om service. Så gode, oh my god.

Et vanlig syn da vi er på langtur, he he.

For en service her på verkstedet, wienerbrød servert. Nydelig.

Mekaniker Benth Roger i sving, det blir ny dynamo som er på vei fra Trondheim nå kl 12.05. Ikke akkurat billigsalg på dynamoer til bobiler med ekstra ampere.4500 kr pluss moms pluss jobb. Men da får vi jo strøm igjen, he he.

5.7.2011

Hei igjen folkens, etter vi forlot Stjørdal i går gikk turen til Steinkjer og biltema der. Ny dusjslange måtte vi ha.

Videre til midt på Snåsavannet, hadde en liten retur før vi parkerte der, måtte ha diesel. Da var jeg nervøs da, bilen har 70 liters tank, vi fyllte 76.65 liter, puh det var spennende.Fisket litt i et vann rett ved E 6 med dårlig utfall for oss. Fant ut vi ville kjøre den dårligste biten av E 6 på kvelden med lite trafikk og stoppet ikke før vi kom til Korgenfjellet.

I dag har Hege vært sjåfør og det er godt det. 12.30 ankom vi Polarsirkelen hvor vi nå står og skriver dette brevet.Vi skal trekke vinneren av forrige quiz nå, bare Hege får skrevet alle de 36 navnene med rett svar ( Tynset ) på en lapp og brettet sammen.Prøver og lage en ny quiz til kveldens oppdatering. Da kommer det også bilder. Og vinneren er: UNNI HOLTBERGET gratulerer, premie kommer.

18.30 Sitter på Saltstraumen camping og spiser grillmat,

og jaggu traff vi folk fra Stovner nygammel her også, så koselig.Skal snart ned og trekke fisk opp fra straumen.Laget en ny quiz på turen hit i dag, den er 3 delt og kommer her: Hvor er vi her på spørsmål A?

Hvor er vi her på spørsmål B:

Og spørsmål 3:

Hvor vinka dem adjø til emmisær'n?

Svar på quizen sender du til ronny@hero-duo.com eller prøv å trykke her

Den forrige quizen var veldig lett, fikk inn bare riktige svar, håper denne kan skape litt mere hodebry.

Nå skal vi ned og fiske, kommer fiskebilder her etterpå. ( Håper vi ) Uff, vannet rant med 20 knop feil vei, fjæra sjø. Ikke mulig og få fisk der i kveld.

Ved Saltstraumen, umulig å fiske her i den strømmen.

Men prøvde gjorde vi Hege.

Ivrig fisker, dog ingen fisk i kveld.

Var egentlig bare godt å sitte her og se utover vannmassene i fri utfoldelse.

Midnattsola fikk vi her på Saltstraumen camping, var en nydelig kveld.

6.7.2011

Da har vi forlatt Saltstraumen og satt kursen mot Tromsø. Rett før vi skal ta ferja fra Bognes til Skarberget er et nydelig parti av E-6

Zoomet inn Stetind fra ferja, Hege har fått nytt apparat hu skjønner dere, takk til Wenche & Helge, Wivian & Oddbjørn, Karin & Trond, Marion & Harald, Janicke & Morten.

Fra ferja i nydelig vær, som vi fortsatt har.Kjempesol nå kl. 20.55

Her står vi nå, på Grindjord. Rett før Narvik.

Ikke en sky på himmelen, vi står helt nede ved vannet og fisker. Stor fin parkering med mange bobiler. GPS N68 22. 948` E 17 15. 826`

Moro og fiske her i det knall været.

Frokosten i Tromsø i morgen, nystekt sei.

Reiser til Tromsø bobilcamp nå, 27 mil nå på kvelden er perfekt. Lite trafikk og nydelig kjørevær. Vi hørs om ikke lenge.

7.7.2011

Kl.01.05 ankom vi Tromsø noen minutter etter skjema, men det har sin grunn. Turen har vært fantastisk fra Narvik og hit, kjørt i knall solskinn hele veien og fortsatt er midnattsolen oppe. Vakkert

Her rett før Nordkjosbotten fem over tolv natt.

Så mye vakkert lys

Mot Tromsø, så mye vakkert lys på turen og ett som ikke var så flott, HURRA jeg har fortsatt førerkort så vidt det er. Fra Nordkjosbotten og mot Tromsø er det 60 km grense gitt, overså den jeg og det ble 3 prikker i førerkortet mitt pluss 6500 kr. til den j.... statskassa.Men heldig tross alt, får fortsette og kjøre bil. 7700 kr. i Stjørdal til dynamo, joda heldig du Ronny. Neste ferie skal jeg slå opp forteltet i hagen hjemme. HURRA.

Tromsøbroen i midnattsol.

Vakkert er det Tromsøbroen.

Hurtigruta ligger til kai i Tromsø. God natt folkens. Sitter å snakker med Finnmarkinger på tlf.. Oddbjørn og Johnny gå å lægg dok.

Våknet til strålende vær i Tromsø, lett frokost så over brua inn til sentrum for å handle reker og hvitvin.

Krever visst litt plass, men det går som regel bra.

Bobilparkeringen er selvfølgelig stengt ( Heia Norge ) så vi setter kursen mot Alta.

Sånn ser detta skiltet ut folkens, glem ikke det, blir fort dyrt ellers. Kjør pent der ute.

Dette er en kostbar plass, ha ha. Kjør heller pent.

Blir ikke lunsj før vi kommer til Skibotn.Nydelige stoooooore reker.

Billigst å la Hege kjøre, ha ha.

Rastløse som vi er, fortsetter vi turen mot Alta og der skal vi ihvertfall overnatte, men vart mellom Kautokeino og Karasjok før vi slo oss til ro. Står helt inntil vannet langs riksvei 92, sammen med 4,5 millioner mygg.

Rett før Alta går det en Rudolf som egentlig ikke veit hvor heldig han er,var nære ja.

Synd ikke marken er med, hadde stoppet her for å fiske.

Da skal vi trekke vinneren av forrige quiz, ikke mange lapper å skrive nå. Kun 5 riktige svar. A. var Polarsirkelen, B: var Saltdalen og C. var Fauske

Vinneren er : Wenche Store Vestly fra Sandefjord. Gratulerer tra la la la.

8.7.2011

Ja dagen i dag startet tidlig, kl halv fem sto vi opp, blodfattige, ( men vi lever da,) og vi hadde tapetsert soverommet i bobilen i natt med en forferdelig rød og svart prikkete tapet så vi. Uansett hvor blodfattige vi er må soverommet vaskes ned igjen, var ikke noe fint, men sånn er det når du har ca 100000 Finnmarksmygg på besøk. Ubedt sådann.

Uno, du har rett, dem bruker riksveien for landing og takeoff, store er dem. Og suger noe vannvittig.

Trodde faktisk at bobilen skulle være fri for dævelskapen, men jaggu kommer den inn en eller annen plass, gudene vet hvor.Vi forlot ihvertfall vidda og kjørte nesten til Tana Bru, her skal vi prøve å sove ett par timer. Ender vel opp på Kirkenes sykehus og blodoverføring tenker jeg, ha ha.

11.7.2011

Hei igjen folkens, da finner fingra tastaturet igjen uten å riste, he he. Vært umulig og oppdatere reisebrevet ett par dager nå.Sikkert blodfattig etter myggkrigen på Finnmarksvidda, ha ha.

Ankom Stourrevanna ( Karlebotn ) midt på dagen fredag, Asbjørn Store var hjemme og der fikk vi servert spekelaks og multebær, og enda litt god St. Remy i glasset.1og en 1/2 liter. Til Asbjørn, kom også søskenbarnet Johan W Pettersen eller Lillemann som alle kjenner han som. Min kjære svoger Harald Fagerheim er også her på langferie, han hadde vært i Kirkenes og hentet sønnen Christer og vår felles venn Johnny Holtberget, de kom på ettermiddagen til Karlebotn og reiste videre opp på fjellet for å fiske. Snakket med Harald i går 10 nde, mye flott fisk har dem fått og enda mere myggstikk ( stakkars gutta ) Torill Vara og Johnny Store, kom også fredag, til hytta her i Karlebotn.Har hatt noen festlige dager sammen med dem og mange flere skal det bli.Her koser vi oss ilag med dem.

Lillemann, Asbjørn, Johnny og meg på hytta til til Torill og Johnny.

Torill vartet opp med nydelig kake, verdens beste.

Flere kom på besøk, fra vesnstre, Toriull, Hege, Oddbjørn, Laila, Hugo og Johnny.

For en herlig gjeng, ikke rart vi koser oss her hos familien i Finnmark.

Lørdag, måtte litt opp i høyden å ta bilde og få luft. Det er altså så varmt her, tror det nesten ikke.

Hunden Rikko og matfar Johnny var helt på toppen, men Torill og Hege var på løpetur kll halv ni på morgenen. Tøffe damer.

Vi måtte reise til Tanaelva for og bade på lørdag, var sydenvær og stemning her, ihvertfall for Johnny og meg etter en tur på Alko i Finnland.

Var altfor varmt for Rudolf også, han er nok ikke vant til denne varmen.

Her kan dem å kose seg ja, Torill og Johnny.

Lørdag kvelden måtte vi sitte i bobilen for å få luft. Her er lille meg med vår store jaktsjef Ole Meirud ( Olemann også kallt Rambo ) Verdens triveligste kar.

Joikekongen, søskenbarnet Idar kom også, dæven du e god å joik Idar.

Familien er glad i sang, nedarvet gjennom mange år.

På søndag bygget Hege og Johnny platting foran hytta, ble fin grillplass det.

Rikko har flyttet inn i bobilen, luftig og lite plagsom mygg der. Han kan også å kose seg.

Søndag kveld vart vi med Torill og Johnny til Kirkenes hvor vi blir til fredag, varmt som i syden, herlig.

2.8.2011

Hei igjen godtfolk, etter 3 uker i Karlebotn med omegn, har turen sørover startet så smått. Nå skal vi snart møte våre kjære venner Rita og Tommy Johansen ( Småtroll Duo ) og vi gleder oss.

Dette er forresten første ferien jeg har hatt, hvor jeg faktisk har gått ned noen kilo. He he. Vært mange flotte turer i fjellet med Torill og Johnny og ut på sjøen med Asbjørn Store, vi har fisket, plukket molter og kost oss og jammen har formen blitt mye bedre og gitt.En stor takk til Ann-Kristin og Arvo Smuk for lån av hytte og båter på turen til Dierggejàvri.

Her kommer litt bilder fra oppholdet i vårt kjære Karlebotn.

Torill i fullt driv opp til hytta i Karlebotn.

Skipper Asbjørn Store førte oss til en plass hvor vi tok over hundre kilo flott sei. Pluss pluss

Detta var morro, stort sett bare stor fin sei pluss at jeg fikk en torsk på 7 kg.

Gornitak, veien mot Vadsø og Vardø.Fra terrassen til Ellen og Arne hvor vi spiste nytrukket sei.

Pakket og klare for tur til Dierggejàvri

Hege og meg på 4x4 motorsykkelen suser over vidda. Herlig.

Ikke alltid veien går over land, grei måte og krysse elver på detta.

Noen brukte suzuki jeep ( romperister'n )

På turen til Dierggejàvri, måtte vi også bruke båt, takk til Ann-Kristin og Arvo Smuk.

Dierggejàvri.

Storfiskere, Torill og Johnny på Dierggejàvri.

Hege røyefiskeren på Dierggejàvri.

Og røye fikk ho.

Man kan og kose seg på tur.

Dampen på hytta i Dierggejàvri. Var godt og sitte her i varmen med en øl etter fottur i fjellet, først damp så ut i sjøen, herlig var det.

Passvik var vi også og fisket 2 turer.

Russiske grensestolper i Passvik

Grensetårn på russisk side, zoomet og uklart men måtte ha det med.

Prøver lykken på nedsiden av melkefoss.

Ooopppss der var'n.

Her blir det god middag skal jeg love dere.

Dette er mat og snakke om det gitt, fy flate så godt. Får vann i munn bare jeg tenker på det.

Overnatting ved hemmeligvann, he he.

Etter det tragiske som skjedde på Utøya og i Oslo var vi glade vi kunne delta i fakkeltoget i Varangerbotn. R.I.P.

Bare ett ord kan beskrive det som skjedde. TRAGISK

Kongekrabber kokes, takk kjære venn Per Ove Roska.

Det ferdige produkt, nydelig.

Kongekrabbekokk, jaktkamerat og god venn Per Ove Roska

Sønnen Raymond og hans kompis Martin Espelid kom nok en tur til Finnmark for og fiske og da måtte vi kjøre opp litt baggasje for gutta.

Kjører alle kjøretøy denna flotte dama her. Flink du Hege.

Skipper Raymond Store, tauet oss trygt over vesterelvvannet.

Vart jo en liten en da ungdommen kom da.

Og fisk vart det, Johnny fikk denne til kveldsmat.

Nydelige jenter. Hege og Torill.

Her har vi startet sydover, fortsatt tryggest med Hege bak rattet, he he. Kan lese skilt hu.

Dette er utsikten fra bobildøra i Talvik, her kan du forøvrig tømme wc fylle vann etc etc. Absolutt en plass og overnatte på, nydelig sted.

Fisker etter middag,

steiker løk og fisken, den skal vi spise nå 2 august kl 16.20. Store fine seifileter med stekt løk, gulerøtter og potet. Nam nam.

Var et nydelig måltid fruen hadde gjort istand. Tror vi går ned til fjorden og fisker litt til. Er høyvann og fint akkurat nå. Men Raymond: vi må kjøpe ny stang til deg, den knakk i går gitt.